Czyste, jednolite, minimalistyczne tło, stanowiące bazę dla całego cyklu martwych natur skomponowanych przez Pawła Żaka z niezwykłą starannością, potęguje siłę wyrazu tych wysmakowanych fotografii. Najczęściej głównymi punktami są pojedyncze przedmioty – różowe baloniki, kwitnąca gałązka, bochenek chleba, muszelki, flaga. Te wyalienowane z kontekstów, z czasu i przestrzeni przedmioty dają ogromne pole do indywidualnych interpretacji. Bo w fotografiach Pawła Żaka z cyklu „Ćwiczenia obowiązkowe i inne martwe natury” każdy najmniejszy detal ma znaczenie i urzeka wieloznacznością. Istotę martwej natury w fotografiach Pawła Żaka zdaje się stanowić warstwa symboliczna, starannie podkreślona poprzez zastosowanie minimum środków. Autor, od wielu lat tworzący cykle martwych natur, jest doskonale zorientowany w historii sztuki i czerpie z najlepszych wzorów – malarstwa holenderskiego, sztuki japońskiej, sztuki abstrakcyjnej i, będąc niezwykle wrażliwym twórcą, kreuje własne, pełne odniesień fotografie, dopracowane w każdym detalu. Bowiem w tym procesie twórczym najpierw powstają precyzyjne szkice na papierze, następnie tworzone są kompozycje, które Paweł Żak rejestruje aparatem fotograficznym i nie ma tu miejsca na żadną pomyłkę, bo każde zdjęcie to jedna klatka, bez ingerencji w samą fotografię.
Oglądanie zdjęć z tego cyklu daje jednocześnie ukojenie i pobudzenie. Ukojenie od natłoku bodźców wizualnych, którego każdy z nas doświadcza codziennie. Pobudzenie, bo nasz umysł dostaje impuls do kreowania własnych interpretacji, pozbawionych literalnego przekazu.
Studiował nauki społeczne na Uniwersytecie Warszawskim. Absolwent Wydziału Komunikacji Multimedialnej Akademii Sztuk Pięknych w Poznaniu. Wykłada fotografię na Wydziale Dziennikarstwa Uniwersytetu Warszawskiego i w Wyższym Studium Fotografii ZPAF. Laureat m.in. Prix de la Lumierre w European Photography Contest- Vevey, Szwajcaria 1998. W jego twórczości można wyróżnić dwa nurty: fotografii inscenizowanej o charakterze symbolicznym i minimalistycznej kompozycyjnie fotografii będącej studiami z natury najczęściej roślin, owoców, czasem pejzażu . Wiele jego prac powstaje przy użyciu nietypowych technik kopiowania dających w rezultacie unikatowe odbitki. Najbardziej znane serie jego prac to „Opowieści” i „Bez tytułu” – fotografie martwych natur i kwiatów. Szczególnie ważnym w twórczości artysty był cykl „Bliski znajomy” – cykl zdjęć autoportretowych. Prezentowane na wystawie prace są częścią powstającego od 2008 roku obszernego cyklu wydanego w 2017 roku pod postacią albumu. Od 1994 roku brał udział w kilkudziesięciu wystawach zbiorowych, miał kilkadziesiąt wystaw indywidualnych w kraju i za granicą, m.in na festiwalu w Arles w 2004 roku. Jego prace znajdują się w kolekcjach: Bibliotheque Nationale w Paryżu,Muzeum Narodowego w Warszawie, Centrum Sztuki Współczesnej w Warszawie, Muzeum Sztuki w Łodzi oraz w kolekcjach prywatnych w Polsce, Francji, Norwegii, Danii, Holandii, Belgii, Niemczech, Brazylii, Wielkiej Brytanii i USA.
Reprezentowany przez 6x7 Leica Gallery Warszawa.
Galeria Sleńdzińskich, ul. Wiktorii 5 / dostępna do 31.10.2021, czynna od wtorku do niedzieli (bez poniedziałku i soboty) od godz. 11:00 do 17:00, wyjątkowo czynna 25.10.2021, 11:00 – 17:00