Title Image

Mariusz Hermanowicz

Gra z czasem

Mariusz Hermanowicz

Tytuł wystawy

Gra z czasem

Miejsce

Centrum im. Ludwika Zamenhofa

Opis wystawy

Twórczość Mariusza Hermanowicza oparta jest na ścisłych związkach z czasem. <br> Ten zmysł obserwacji podszyty humorem i ironią stanowi o wielu jego wykonanych cyklach fotograficznych jak np. słynna reportażowa seria powstała w latach 1969-1977 pt. „Widok z mojego okna” za który otrzymał prestiżową nagrodę Złocistego Jantara. <br><br> Taki rodzaj fotografowania dobrze trafiał w ówczesne nastroje, jeśli przypomnimy, że był to okres społecznego zrywu pierwszej Solidarności z lat 1980-81. Właśnie owo zderzenie zapisywania wydarzeń codziennych by nie powiedzieć błahych z historycznymi daje subiektywną rejestrację czasu minionego, która nabiera dodatkowych znaczeń stając się polem kolejnych interpretacji. <br><br> Również osobista historia rodzinna jest starannie i z pasją badana przez autora – od lat gromadził materiały do wielkiego cyklu pod roboczym tytułem „Księga przodków”. <br> Szczególne miejsce w jego twórczości zajmuje Wilno, któremu poświęcił wiele zdjęć inspirowany również twórczością Jana Bułhaka. Wydaje się zresztą, że nie była to tylko inspiracja ale również rodzaj fotograficznego dialogu jaki Mariusz Hermanowicz podjął swoimi zdjęciami z kanonicznym dorobkiem tak wybitnego mistrza fotografii.<br><br> Postacią, której poświęcił specjalne poszukiwania był jego stryj Piotr Hermanowicz, który zaginął we wrześniu 1939 roku i po którym zachowało się niewiele śladów, a który będąc artystą rzeźbiarzem stał się dla Mariusza Hermanowicza postacią szczególnie bliską. <br><br> Fotografie Mariusza Hermanowicza posiadają jakby drugie dno – widzimy pierwszą „zwykłą” warstwę, wydarzenia, miejsca czy sytuacji – ale potem okazuje się, że tak „dostrzeżona” fotografia wyzwala w nas dodatkowe refleksje, pozwala otworzyć nieuświadomione do tej pory sensy i znaczenia. Szczególną rolę odgrywają w niej ręcznie naniesione na odbitki podpisy autora. Te teksty – komentarze i puenty dodatkowo wzmacniają oddziaływanie tych prac. Praktyka ręcznego podpisywania zdjęć, mimo że spotykana u innych autorów ( np. Duane Michals, Anna Beata Bohdziewicz) jest znakiem rozpoznawczym Mariusza Hermanowicza i była przez niego bardzo konsekwentnie realizowana prawie przez wszystkie lata jego działalności.<br><br> Wystawa Mariusza Hermanowicza w Centrum im. Ludwika Zamenhofa w Białymstoku w ramach Festiwalu Interphoto z udziałem jego syna Miłosza będzie pierwszą tak szeroką prezentacją jego twórczości od ponad dekady. Oprócz oryginalnych prac z wcześniejszego okresu twórczości na wystawie znajdą się też fotografie, które autor realizował w ostatnim okresie życia, głównie portrety, bardzo rzadko do tej pory prezentowane w obiegu publicznym i do których przywiązywał ogromne znaczenie.

O autorze

Mariusz Hermanowicz ur. w 1950 w Olsztynie zmarł w 2008 roku w Olivet we Francji gdzie przebywał i tworzył od 1982. Absolwent Wyższej Szkoły Filmowej w Łodzi – wydział operatorski. <br> Był autorem ponad 40 wystaw indywidualnych, wielu wystaw zbiorowych w Polsce i zagranicą (m.in. we Francji, Szwajcarii, Holandii, na Litwie, Białorusi, Ukrainie w USA). Autor wielu tekstów o fotografii które regularnie ukazywały się w Fototapecie (fototapeta.art.pl), oraz rysunków satyrycznych publikowanych w różnych czasopismach w kraju i zagranicą.<br> Jego prace znajdują się w wielu kolekcjach publicznych i prywatnych.<br><br> Marek Grygiel