Maria Kapajeva, "I just knew… She’s been with me ever since" / WOAK Gallery of Fine Arts Department, Jana Kilińskiego 8 Street / <br> Opening: 17.09.2017 at 06:30 pm.<br> Exhibition available: 17.09 - 13.10.2017, Mon-Fri, 08:30 am - 03:30 pm, free admission.
The body of work "I just knew… She’s been with me ever since" observes the post-Soviet economic reality of an internet-driven matchmaking boom in services providing ‘Russian brides’ or ‘mail-order brides’. The work explores cultural and gender stereotypes and the branding of female self-representation as dictated by market conditions. The work is comprised of collages made from found images, a quilt, and cross-stitched tapestries which are exhibited along with a sound piece and a separate video. The installation aims to go beyond the issues concerning specifically ‘Russian brides’ and to make a more general assessment of the culture of female self-representation. The exhibition questions the perception of a feminine ideal and takes into consideration issues of privacy, control, economic conditions and the power of branding. It attempts not only to raise awareness on the issue of human trafficking and its pervasiveness online, also, it examines the power of a fantasised femininity, and the conditions that have compelled these women to enter the market as human capital. Using the phenomenon of ‘Russian brides’ as an example of the way that (till recently) Western ideas of choice and commodification are processed through women’s reflections on themselves, and their techniques for self-presentation, Kapajeva is interested in opening a conversation about women’s position in contemporary society, with its cultivated intercultural stereotypes and the rooted traditions. She focuses on how women from different cultures have been affected by new global developments such as cheaper mobility, access to information, and, how the fantasy of an ideal partner is shaped by these conditions for both men and women. With her work, Maria Kapajeva intends not to give answers but to visualise her questions, to instigate a dialogue between two cultures she lives between: the post-Soviet and that nostalgic, but still possibly active concept of the West.
Maria Kapajeva’s work has been shown internationally including the most recent exhibitions and screenings at ORGAN VIDA Festival (Croatia/2017), NexT Film Festival (Romania/2017), Berlin Feminist Film Week (Germany/2017), Circulation(s)( France/2017), Espacia El Dorado (Colombia/2017) and One Fest Goa (India/2016). Maria’s first dummy book was shortlisted for UNSEEN Dummy Award (Netherlands/2016) and selected for TOP 10 for Dummy Award at Riga Self-Publish (Latvia/2016). Last year Kapajeva was awarded Gasworks & Triangle Network Fellowship to go to Kooshk Art Residency in Iran. She was invited to develop her work in various residencies including Kaunas Photography Gallery Residency (Lithuania/2017), Narva Art Residency (Estonia/2016), FATHOM Residency at four Corners Film (UK/2015), Bridge Guard Residency (Slovakia/1014). Currently she works on her new body of work about social heritage of an abandoned textile mill in Estonia and her solo exhibition opens there in September at Narva Arts Residency. She also works on a publication of her first book ‘You can call him another man’. www.mariakapajeva.com
Maria Kapajeva, "Wiedziałem tylko, że od zawsze jest ze mną" / WOAK Galeria Działu Sztuk Plastycznych, Jana Kilińskiego 8 / <br> Wernisaż: 17.09.2017 o godz. 18:30. <br> Wystawa dostępna: 17.09 – 13.10.2017, Pn-Pt, godz. 08:30 – 15:30, wstęp bezpłatny.
Tematem cyklu "I just knew… She’s been with me ever since” jest postradziecka rzeczywistość społeczno-ekonomiczna, zagadnienie znanych portali randkowych, takich jak m.in. "Rosyjskie Panny Młode” lub "Wysyłkowe Panie". Autorka podejmuje próbę analizy stereotypów kulturowych oraz płciowych, a także temat kobiecej reprezentacji w kontekście warunków rynkowych. W ramach cyklu prezentowane są kolaże wykonane ze znalezionych obrazów, kołder i haftowanych tkanin, które są wystawiane razem z podkładem dźwiękowym i filmami. Instalacja wykracza poza kwestie dotyczące "Rosyjskich Narzeczonych" i w zamierzeniu autorki ma prowadzić do bardziej ogólnej refleksji nad zjawiskiem autoprezentacji kobiet w kontekście kulturowym. Ważnym wątkiem są rozważania nad percepcją kobiecego ideału oraz kwestie prywatności, kontroli, warunków gospodarczych oraz siły brandingu. Celem wystawy jest nie tylko podniesienie świadomości odbiorcy w kwestii handlu ludźmi i jej powszechnej dostępności, ale także analiza siły wyobraźni kobiet i warunki, które zmusiły je do wejścia na rynek w charakterze kapitału ludzkiego. Używając zjawiska "Rosyjskich Narzeczonych" jako przykładu zachodnich idei wyboru przetworzonych poprzez kobiece refleksje na temat samych siebie oraz ich sposoby autoprezentacji, Kapajeva uczestniczy w otwartym dialogu na temat kobiet i ich pozycji we współczesnym społeczeństwie, z odniesieniami międzykulturowymi i stereotypami zakorzenionymi w tradycji. Autorka podejmuje próbę analizy na tle globalnym. Bada wpływ tańszej mobilności, powszechnego dostępu do informacji oraz tego, jak ww. warunki wpływają na wizję idealnego partnera - zarówno u kobiet jak i mężczyzn. Maria Kapajeva nie próbuje udzielać odpowiedzi, ale wizualizuje swoje pytania, inicjując dialog między dwoma obszarami, w których żyje: postradzieckim oraz zachodnim.
Prace Marii Kapajevej były wystawiane na całym świcie, także na najnowszych wystawach i pokazach odbywających się podczas Festiwalu ORGAN VIDA (Chorwacja/2017), Festiwalu NexT Film (Rumunia/2017), Berlin Feminist Film Week (Niemcy/2017), Circulation(s)(Francja/2017), Espacia El Dorado (Kolumbia/2017) oraz One Fest Goa (Indie/2016). Jej pierwsza makieta książki została zakwalifikowana do nagrody UNSEEN Dummy Award (Holandia/2016) i wybrana do TOP 10 nagrody Dummy na Riga Self-Publish (Łotwa/2016). W zeszłym roku Kapajeva otrzymała stypendium Gasworks & Triangle Network, by odbyć rezydencję artystyczną w Kooshk w Iranie. Była zapraszana do rozwijania swojej pracy w rożnych programach rezydencji artystycznych, między innymi, w Rezydencji Galerii Fotografii w Kownie (Litwa/2017), Rezydencji Sztuki Narva (Estonia/2016), Rezydencji FATHOM w Four Corners Film (Wielka Brytania/2015), Rezydencji Bridge Guard (Słowacja/2014). Obecnie pracuje nad nowym materiałem dotyczącym społecznego dziedzictwa opuszczonego zakładu tekstylnego w Estonii, gdzie we wrześniu odbędzie się jej indywidualna wystawa w ramach Rezydencji Sztuki Narva. Pracuje również nad wydaniem swojej pierwszej książki "You can call him another man" (Możesz nazwać go innym mężczyzną). www.mariakapajeva.com