"Centralna, Środkowo-Wschodnia / Central by East Central", Gallery Arsenał, Adama Mickiewicza 2 Street.<br> Opening: 13.10.2017 at 6PM.<br> Exhibition open: 13.10 – 23.11.2017.<br> The exhibition will be open from Tuesday to Sunday between 10am and 6pm.<br> Ticket prices:<br> 1) standard ticket – 8 PLN<br> 2) discounted ticket – 4 PLN<br> 3) „Available Culture” ticket – PLN 1 (say: one zloty, available upon presentation of relevant documents to pupils in primary, lower and upper secondary schools and students up to 26 years of age)<br> 4) Institutions (eg schools, kindergartens, etc.) have the option of purchasing a group ticket at a price that is three times the price of a normal ticket, ie PLN 24. A group ticket of at least 6 people is a group ticket.<br>
Artists:<br> Jan Brykczyński, Dénes Farkas, Ivars Gravlejs, Lukáš Jasanský/ Martin Polák, Sasha Kurmaz, Diana Lelonek, Lucia Nimcová, Markéta Othová, Peter Puklus, Mateusz Sadowski, Indrė Šerpytytė, Algirdas Šeškus, Andrzej Tobis, Rimaldas Vikšraitis. <br><br> Central European photography has not get a separate, monographic study yet. Although artists from Hungary, Poland, the Czech Republic, Slovakia, Lithuania, Latvia, Estonia and Ukraine are considered "in the West" as a separate, interesting phenomenon, we do not really know anything about the specific nature of their activity and the nature of their artistic work. The exhibition "Centralna, Środkowo-Wschodnia / Central by East Central" is situated on the one hand in the program of Arsenał gallery whcich activities aimed at working with artists of the region but also pays attention to the achievements of lesser-known in Poland and well-known in the world atrists and creates the basis for further research on the specificity of regional photography. The inspiration for the Bialystok' exhibition is the photobook published by Ivars Gravlejsa who was born in Soviet Latvia, living in Prague and working in Bratislava, Slovakia. Unknown Latvian Photography presents silhouettes of Latvian photographers operating in the 20th century. Outstanding constructors, conceptualists, and commercial photographers gathered in Gravlejs' book combine that they have never been existed. Dialogue Gravlejs with discontinuous history is not apparent by weakness, but only for the typical of the region of complexity and has a visual and literary dimension (referring to the Milorad Pavic' “Chazar Dictionary” or Roberto Bolaño's “The Fascist literature in both the Americas” ). The exhibition at Arsenal gallery focused on Central and Eastern European photography also balances on the border of cognizance error, on the past and present, on the image and the text. <br><br>Adam Mazur
"Centralna, Środkowo-Wschodnia / Central by East Central", Galeria Arsenał, ul Adama Mickiewicza 2 Wernisaż: 13.10.2017 o godz. 18:00.<br> Wystawa dostępna: 13.10 – 23.11.2017 - czynna od wtorku do niedzieli w godzinach 10:00-18:00.<br> Ceny biletów:<br> 1) bilet normalny – 8 zł<br> 2) bilet ulgowy – 4 zł<br> 3) bilet „Kultura Dostępna” – 1 zł (słownie: jeden złoty; przysługuje za okazaniem stosownych dokumentów uczniom szkół podstawowych, gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych oraz studentom do 26 roku życia).<br> 4) Instytucje (np. szkoły, przedszkola, itp.) mają możliwość zakupienia biletu grupowego w cenie stanowiącej trzykrotność ceny biletu normalnego, tj. 24 zł. Bilet grupowy przysługuje grupie liczącej co najmniej 6 osób.<br>
Artyści:<br> Jan Brykczyński, Dénes Farkas, Ivars Gravlejs, Lukáš Jasanský/ Martin Polák, Sasha Kurmaz, Diana Lelonek, Lucia Nimcová, Markéta Othová, Peter Puklus, Mateusz Sadowski, Indrė Šerpytytė, Algirdas Šeškus, Andrzej Tobis, Rimaldas Vikšraitis<br><br> Fotografia środkowoeuropejska nie doczekała się jak do tej pory osobnego, monograficznego opracowania. Choć twórcy z Węgier, Polski, Czech, Słowacji, Litwy, Łotwy, Estonii i Ukrainy uznawani są „na Zachodzie” za osobny, ciekawy fenomen to właściwie nie wiemy nic o specyfice ich działalności i charakterze artystycznej pracy. Wystawa Centralna, Środkowo-Wschodnia wpisuje się z jednej strony w program działań Galerii Arsenał nastawiony na pracę z artystami regionu, problematyzuje dorobek mniej znanych w Polsce, a dobrze rozpoznanych na świecie twórców oraz stwarza podstawę do dalszych badań szczegółowych nad specyfiką fotografii regionu. Inspiracją dla białostockiej wystawy jest photobook wydany przez urodzonego w radzieckiej Łotwie, mieszkającego w czeskiej Pradze i pracującego w słowackiej Bratysławie Ivarsa Gravlejsa. Unknown Latvian Photography prezentuje sylwetki fotografów łotewskich działających w XX-wieku. Wybitnych konstruktywistów, konceptualistów i fotografów komercyjnych zebranych w opracowaniu Gravlejsa łączy to, że nigdy nie istnieli. Dialog Gravlejsa z nieciągłą historią wynikającą nie tyle ze słabości, co typowych dla regionu komplikacji ma wymiar wizualny i literacki (odniesienie choćby do Słownika chazarskiego Milorada Pavicia, czy Litaratura faszystowska w obu Amerykach Roberto Bolaño). Skoncentrowana na fotografii Europy zwanej Środkowo-Wschodnią, lub Centralną wystawa w Arsenale również balansuje na granicy pomyłki poznawczej, przeszłości i teraźniejszości, obrazu i tekstu. <br><br> Adam Mazur